איך, לעזאזל, ניפטרים מהשעיר לעזאזל? (פרק ב’ – על תפקיד המנחה והשעיר לעזאזל)

בפרק א’ תיארתי תופעה מאיימת ומטרידה בהנחית קבוצות – שעיר לעזאזל בקבוצה.

והפעם – תפקיד המנחה והשעיר לעזאזל

מהתיאור בפרק הקודם עולה שעיר לעזאזל שהוא קרבן חף מפשע ל”כוחות הרשע” של הקבוצה (שאגב, מתוארים היטב בסרט בעל זבוב).
לפי התיאור הזה, ברגע שמישהו נוגע בטאבו שחושף את כוחות הרשע שאצורים בכל אחד מאיתנו ומודחקים במרחב הקבוצתי, הוא זה שלוקח ומקבל עליהם בעלות ובלעדיות.

מה שקרה באופן בלתי מודע ובלתי מדובר הוא שהם הפכו מנכס אישי לנכס משותף
וכעת הם מופקעים גם מהמרחב הקבוצתי ונתונים בידי אחד המשתתפים.

מה תפקיד המנחה והשעיר לעזאזל בקבוצה?
ולמה דווקא החבר הקבוצה הזה “זכה” בו ולא משתתף אחר?

אה, ברור… הוא “זכה בו ביושר”. הוא בחר בזה. הוא זה שהעלה את הנושא ועורר את הכוחות האצורים הללו שכעת מחפשים כתובת.
אמירה כזו היא אמירה שמסירה אחריות מהקבוצה ומתפקיד המנחה והשעיר לעזאזל הופך לעניין בעייתי בדיוק כמו אמירה שהקבוצה דחקה אותו לזה, שמסירה ממנו את האחריות.

יש פה מערכת משולשת – פרט-מנחה-קבוצה: ישות קבוצתית, תפקיד המנחה והשעיר לעזאזל. 

המערכת הזו משתפת פעולה מתוך הסכמה שבשתיקה שמאפשרת לכולם להתנהל מתוך החרדה הסמויה.
של כולם. 

הצלע האחת, הפרט, אותו משתתף שמצא עצמו שעיר לעזאזל, לא ניקלע לסיטואציה הזו במקרה.
זו בודאי אינה הפעם הראשונה ש”זה קורה לו”.

איך זה “קורה”?
הדינמיקה הטיפוסית נובעת מכך שאדם, כבר בילדותו הפנים את המבנה של הקונסטלציה המשפחתית בה גדל ופיתח בהתאם לה את מערך האמונות, הציפיות, דרכי ההתנהגות המתגמלות ואת מקומו בתוך הקונסטלציה.
מכאן, כל קבוצה מקבלת, מבחינתו את פניה של התמונה המוכרת המופנמת של המשפחה הגרעינית (זאת, לצורך ההסבר, בהנחה פשטנית כרגע שלא למד בחייו שום דבר מאז ולא עבר תהליכי מודעות והתפתחות אישית). במרחב הזה הוא יודע להתנהל ומכיר את כלליו.
לכן, באופן לא מודע, הוא ימשוך את המבנה הקבוצתי לתת מענה לציפיותיו ולאמת לעצמו את תמונת המציאות – “אוף שוב קרה אותו הדבר…”.
בדרך הזו מושך חבר קבוצה אש מסוג מאד מסויים שאצורה במרחב הקבוצתי – הוא “מריח אותה” ובאופן כמעט בלתי נישלט הוא מושך אותה לכיוונו.

הצלע הנוספתהקבוצה – הקבוצה כישות וחברי הקבוצה כפרטים.
חברי הקבוצה, כפרטים, משחררים, כאמור, חומרים רגשיים טעונים, שהם מתקשים להכיל בתוכם, למרכז המעגל. כעת על הישות הקבוצתית להתמודד עם המאגר האצור הזה שכולם מכחישים את קיומו.
כאשר המטען הרגשי הזה מחפש כתובת הוא מוצא את אותו חבר קבוצה שיש לו נטייה למשוך אליו את האש ו”מפקיד” אותו בידיו. טוען אותו בחומר הרגשי הטעון, כפי שתיארתי בחלק הקודם.

באופן זה הקבוצה וחבריה מטעינים אותו באותה אנרגיה שלילית של חומרים רגשיים שנחשבים לא לגיטימיים ובאותה נשימה מגנים אותו, מטפלים בו, מייעצים לו ומחנכים אותו.
מן הסתם – מעצימים את התפקוד שלו בתפקיד שנוצר לו, בחסות ובאמצעות תפקיד המנחה והשעיר לעזאזל עצמו.

הצלע השלישית – מנחה הקבוצה, שביודעין או שלא, מגלם עבור חברי הקבוצה את דמות ההורה המופנמת שמערכת הציפיות ממנה מועתקת ממבנה המשפחה הגרעינית לקבוצה.

זה מביא אותנו לקשר בין תפקיד המנחה והשעיר לעזאזל, ובשל כך מנחה הקבוצה הוא הדמות המשפיעה ביותר על מה שמתחולל בקבוצה. הוא זה שמעצב את המציאות הקבוצתית במישרין ובעקיפין.

מנחה קבוצה שנחווה כמזניח את הקבוצה וחבריה גורם בדרכים שלעיתים סמויות או לא מודעות, לאותם “כוחות רשע” לבעבע מתחת לשטיח ולהתחיל במסע ל”חיפוש כתובת”.

מרחב בטוח להתנסות

בפרק הבא נבחן מה תפקיד המנחה והשעיר לעזאזל ומה יש ביכולתו לעשות, הן כדי למנוע את התופעה והן כדי לטפל בה.
איך תפקיד המנחה והשעיר לעזאזל כרוכים האחד בשני, ומה ניתן ונכון לעשות, כמובן, מעבר לשחרור הקבוצה מה’שעיר לעזאזל’, תוך התמקדות בשחרור הקבוצה מה”מיטרד” המגולם בחומר הרגשי הטעון שטעון אצל שעיר לעזאזל.

ומכיוון שלא אמרתי דבר וחצי דבר על התנהלות עסקית וחשיבה שיווקית, פה המקום להגיד שכאשר צצה תופעת השעיר לעזאזל בקבוצה ניתן להבחין במיידית כיצד העניין הזה גוזל משאבי קבוצה, מקטין את האפקטיביות של עבודת הקבוצה, מעכב את ההתפתחות של הקבוצה וחבריה, ומשרה אווירה לא נעימה שמגלגלת שרשרת של היעדרויות, הימנעות, פרישות, קונפליקטים וכד’.
אלה יוצרים חווייה שלילית וחוסמים כל אפשרות שמשתתפי הקבוצה יחזרו לתהליכי המשך או ימליצו לחברים להשתתף בקבוצה.

אז, לאחר ש”שיווקתי” לכם את הרעיון שגם מבחינה מיקצועית וגם מבחינה עסקית חשוב, ראוי וכדאי להתמודד עם התופעה הזו באופן שיצמיח את הקבוצה וחבריה, נעצור פה, ברגע השיא, ונמשיך בפרק ג’.

אם הפוסט הזה הואיל לכם במשהו,
אני יותר מאודה לכם על שיתוף שלו ברשתות החברתיות.
וכמובן, אשמח גם לשמוע מה דעתכם בנושא פה - למטה בתגובות.
להתראות בחדרי הסדנאות,
בת-חן

הירשמו כמנויים בערוץ היוטיוב שלי

הירשמו לערוץ היו-טיוב שלי וקבלו עדכונים שוטפים על סרטוני וידאו חדשים בתחום הנחיית הקבוצות והסדנאות.

רק הקליקו כאן על הכפתור ואתם מנויים

בת-חן שפירא יו-טיוב

קורס הנחיית קבוצות

תוכנית מהפכנית להכשרת מנחי קבוצות עצמאים

כל מה שצריך ורק מה שצריך כדי להנחות קבוצות עומק תהליכיות
בעולם המתקדם של המאה ה-21
בביטחון, אחריות ומקצועיות

לפרטים נוספים לחצו כאן

במה אוכל לעזור לך?

מפוטנציאל
לא ממומש
למנחה מבוקש

מה ההבדל בין מנחי קבוצות
שממלאים קבוצות
בקלות ובמהירות
לבין אלה ש... לא?

e-book
למנחי קבוצות וסדנאות עצמאים
איך למלא קבוצות באופן קבוע,
בלי מניפולציות וטלפונים לשכנוע?

למשוך לקבוצות לקוחות טובים
שביוזמתם, מבקשים להשתתף,
שמחים להגיע לכל מקום, בכל עת,
ולשלם מחירים גבוהים!

לפרטים והרשמה לחץ כאן

הקמפוס הדיגיטלי לשרותך

מוצרי מידע מחכים לך 'כאן ועכשיו'

מוצרי מידע שעשויים לעניין אותך

מחולל הקסמים

איך לרתום את המשתתפים בסדנה להשתתפות משמעותית ומעורבות פעילה בקבוצה פעילה בלי לשלוף שפנים מהכובע?

זהות מקצועית

כלי הנחית קבוצות מס' 1 – למה לנצח את הקבוצה אם אפשר לנצח עליה באמצעות ניהול תהליכים ותופעות באופן שהולם בדיוק את האג'נדה המקצועית שלך?

הכל בסדר

איך הופכים הררי ידע לתוכן שקל ללמוד וללמד בלי לשבור לא את הראש ולא את השיניים כבר שמתחילים לכתוב סדנה?

פוסטים נוספים בבלוג

התפתחות קבוצה בשלבים: ערך מתוך לקסיקון קורס הנחיית קבוצות – מא’ עד ת’

התפתחות קבוצה בשלבים מלמדת אותנו להכיר את מאפייניה של קבוצה באשר היא, לצפות את דרכה, להתכונן, ולהתאים לכל שלב את התכנים שהולמים את אתגרי ההתפתחות שלו.

מחיר הוגן: ערך מתוך לקסיקון קורס הנחיית קבוצות – מא’ עד ת’

מחיר הוגן הוא מושג מתעתע. בדרך כלל, כשלקוחות מציינים שהמחיר הוגן, הם משקפים את מערכת שיקולי העלות-תועלת שלהם. מי בסוף משלם את ה’מחיר’ על מחיר הוגן?

התאמות: ערך מתוך לקסיקון קורס הנחיית קבוצות – מא’ עד ת’

התאמות הוא עיקרון מפתח בהנחיית קבוצות מקצועית, כל שכן בגישה עסקית. להתאים את ההבטחה המקצועית שלנו ואת הפורמט לעצמנו, לקהל היעד ולמטרות.

איך לשמור על תנופת למידה עצמית באינטרנט בלי להיות תלויים במישמעת פנימית? (רמז: מוטיבציה)

לימודים און ליין – איך שומרים על תנופת למידה באינטרנט בלי שהמישמעת העצמית תהווה מיכשול? (רמז: מוטיבציה להגשים שאיפות)

[et_pb_ccfcm_facebook_comments_module ccfcm_sort_comments_by=”social” _builder_version=”3.15″]
[/et_pb_ccfcm_facebook_comments_module]

Pin It on Pinterest

Share This

שתפו אותי

שתפו פוסט זה עם חבריכם

דילוג לתוכן